DE OPBOUW VAN EEN BAND

Ledereen weet wel ongeveer wat een band is en waar hij voor dient. Het is zwart en rond en maakt het mogelijk dat een voertuig van A naar B kan rijden. Dankzij de band kan de auto sturen, remmen en bochten nemen. De band moet voor een comfortabele en veilige reis zorgen. Hij moet lang meegaan. En daarmee houdt onze kennis over banden wel op. Via het linkermenu kun je de verschillende stappen van het productieproces bekijken, die in het onderstaande bandenproductieschema worden genoemd.

 

Tech How To Flowchart

SAMENSTELLING RUBBER COMPOUND

De twee belangrijkste bestanddelen van een rubber compound zijn het rubber zelf en de vulstof. De combinatie ervan bepaalt welke verschillende doelen worden bereikt. Afhankelijk van het beoogde gebruik van de band kan de nadruk liggen op optimale prestaties, een maximale grip op nat en droog wegdek of een lage rolweerstand. Het gewenste doel kan worden bereikt door de zorgvuldige selectie van een of meer rubbersoorten, en van het soort en de hoeveelheid vulstof die met het rubber wordt gemengd.

GRONDSTOFFEN

Tech How To Raw Materials

 

De vier belangrijkste rubbersoorten die over het algemeen worden gebruikt, zijn: natuurlijk rubber, styreen-butadieenrubber (SBR), polybutadieenrubber (BR) en butylrubber (samen met gehalogeneerd butylrubber). De eerste drie worden vooral gebruikt voor de compound van het loopvlak en de wang, terwijl butylrubber en gehalogeneerd butylrubber met name worden gebruikt voor de binnenlaag die ervoor zorgt dat de band luchtdicht is.

De meest gebruikte vulstoffen zijn carbon black en silicium. Van beide stoffen bestaan meerdere soorten. De keuze hangt af van de prestaties die van de band worden verlangd; ze zijn namelijk voor het loopvlak, de wang en de hielpunten verschillend. Er worden ook andere bestanddelen gebruikt om de productie van de band te vergemakkelijken of om als antioxidanten, ozonstabilisatoren en anti-verouderingsstoffen te dienen. Daarnaast wordt een "uithardingspakket" gebruikt, een combinatie van verharders en versnellers, die de band vorm en elasticiteit geven.

MENGING RUBBER COMPOUND

Tech How To Banburymixer (1)

 

Als de samenstelling van de compound eenmaal is bepaald, bestaat de volgende uitdaging uit het mengen van de stoffen. Het mengen gebeurt gewoonlijk in batches. Bij elke batch wordt binnen drie tot vijf minuten meer dan 200 kg rubber compound geproduceerd. De "mixer" is een zware, hightech machine die is voorzien van een mengkamer met daarin rotors. Zijn belangrijkste functie is om het rubber en de vulstoffen en chemicaliën in kleine delen op te breken en te mengen met de andere bestanddelen.

De volgorde waarin de bestanddelen worden toegevoegd is van cruciaal belang, net als de mengtemperatuur die tot 160 - 170°C kan oplopen. Als de temperatuur te hoog is, kan de compound beschadigd raken. Daarom wordt het mengen in twee stappen gedaan. Het "uithardingspakket" wordt normaal gesproken toegevoegd tijdens de laatste stap van het mengproces. Om verbranding te voorkomen mag de mengtemperatuur hierbij niet hoger zijn dan 100 - 110°C.

Zodra het mengproces is voltooid, wordt de batch uit de "mixer" gestort en door een serie machines geleid waarbij het materiaal de vorm krijgt van een doorlopende dunne plak die "slap" wordt genoemd. Deze "slap" wordt vervolgens overgebracht naar andere delen waar de draden voor de hiel worden geprepareerd, de binnenlaag wordt gekalandeerd, de stalen en/of stoffen koorden worden gekalandeerd en de wang en het loopvlak worden geëxtrudeerd.

STOF EN STAAL

Omdat een band veel gewicht moet kunnen dragen, worden stalen en stoffen koorden gebruikt om de rubber compound te versterken en de band stijfheid te geven. De volgende materialen zijn geschikt voor toepassing in banden: katoen, rayon, polyester, staal, glasvezel en aramide.

Tech How To Fabric Steel

 

STOFFEN KOORDEN

De kwaliteit van stoffen koorden wordt bepaald door de sterkte, de rek, de krimp en de elasticiteit. De gebruikte draad wordt eerst getwist. Vervolgens worden twee of meer draden samengevoegd tot een koord. Voordat de koorden worden vervoerd naar de bandenfabriek, worden ze bewerkt en voorzien van een kleefstof zodat ze goed aan het rubber hechten. Voor en tijdens de kalandering van de stoffen koorden met de rubber compound moeten de temperatuur, vochtigheid en spanning goed geregeld worden. Daarom worden de stoffen koorden direct na aankomst in de bandenfabriek opgeslagen in ruimtes waarvan de temperatuur en vochtigheid kunnen worden geregeld.

STALEN KOORDEN

De kwaliteit van stalen koorden wordt bepaald door de treksterkte, de uitrekking en de stijfheid. Ze worden gemaakt van stalen staven met een hoge concentratie koolstof. Alle stalen draden, ongeacht hun configuratie, zijn van een koperlaag voorziene strengen die tot koorden worden gevlochten. Als de draden worden gebruikt in een multi-ply-band (band met meerdere lagen) in plaats van in een staalgordelband, is de weerstand tegen vermoeidheid belangrijk. Bij staalgordelbanden is de stijfheid het belangrijkste. Aangezien de stalen draden zijn voorzien van een koperlaag, zijn de opslagomstandigheden belangrijk voor de goede hechting van de stalen draden aan het rubber. Daarom worden ook de stalen draden direct na aankomst in de bandenfabriek opgeslagen in ruimtes waarvan de temperatuur en vochtigheid kunnen worden geregeld.

GORDELS EN LAGEN

Om stoffen of stalen gordels te maken moeten de stoffen of stalen koorden gekalandeerd worden. Tijdens dit proces wordt de rubber compound op en tussen de koorden geperst. Aangezien de hechting van stof aan rubber of staal aan rubber van groot belang is voor de prestaties van de band, is het kalanderingsproces een belangrijke stap..

Tech How To Belt Ply

 

De zware kalandeermachine is voorzien van drie of meer verchroomde stalen rollen die in tegenovergestelde richtingen draaien. De temperatuur van de rollen wordt geregeld door middel van stoom en water. Tijdens dit proces wordt de rubber compound aangebracht op de koorden.

Allereerst wordt onafgebroken een vooraf bepaald aantal stoffen of stalen koorden onder de juiste spanning door twee stalen rollen geperst en wordt rubber toegevoegd via de opening tussen de rollen. Vervolgens wordt de rubber compound tussen, op en onder de stoffen of stalen koorden geperst. De met rubber omgeven koorden gaan in de vorm van een onafgebroken plak door nog meer rollen zodat het rubber goed doordringt in en hecht aan de koorden. De kwaliteit wordt bepaald door de dikte van de plak, de afstand tussen de koorden, het aantal koorden en de mate waarin het rubber is doorgedrongen in de op deze wijze samengestelde plak. De plak wordt dan in de juiste afmetingen, vormen en hoeken gesneden, afhankelijk van de gewenste vorm van de band.

De hiel van de band is een niet-uittrekbare ring van samengesteld materiaal waaraan de lagen van de band zijn bevestigd en die ervoor zorgt dat de band goed aansluit op de velg zodat deze niet glijdt langs de velg rand of uit de velg rand springt. De hiel bestaat uit de ring van staaldraad, de punten van de hiel (ook wel de vulstof genoemd), het hieltextiel dat de draden van de hiel beschermt, de "chipper" die het onderste deel van de wang beschermt en de "flipper" die er mede voor zorgt dat de hiel op zijn plaats blijft. De ring van draad is gemaakt van één onafgebroken stalen draad die bedekt is met rubber en die verschillende windingen vormt. De punten van de hiel zijn wigvormig geëxtrudeerd en zijn gemaakt van een bijzonder harde rubber compound. De ring van draad en de punten van de hiel worden met een hightech machine geassembleerd.

Tech How To Bead Assembling

 

De nauwkeurigheid van de omtrek van de hiel is van het grootste belang. Als de omtrek te klein is, kan de montage van de band een probleem zijn. Maar als de omtrek te groot is, kan de band onder belasting of tijdens het nemen van bochten te gemakkelijk losraken van de velg rand. Nadat de omtrek is gecontroleerd, is de hiel klaar om te worden gebruikt bij de productie van een band.

LOOPVLAK, WANG EN BINNENLAAG

Het loopvlak, het gedeelte van de band dat contact maakt met de weg, bestaat uit het loopvlak zelf, de schouder en de basis. Drie verschillende extrudeermachines leveren simultaan drie rubber compounds die vervolgens worden gemengd in één extrudeerkop. De volgende stap is een mal waarmee de vorm en de afmetingen worden bepaald. Vervolgens gaat het materiaal door een 30 tot 60 meter lange koellijn om de afmetingen nog beter te beheersen en te stabiliseren. Aan het einde van deze lijn wordt het loopvlak gesneden in delen waarvan de lengte en het gewicht specifiek zijn voor de te produceren band.

Tech How To Tread

 

LOOPVLAK EN WANG

Delen van de band, zoals het loopvlak, de wang en de punten van de hiel, worden geprepareerd door ongeharde rubber compound door een extrudeermachine te voeren om het loopvlak of de profielen van de wang te vormen. Extrudering is een van de belangrijkste processen in de bandenproductie. De meeste door het mengen verkregen rubber compounds worden geëxtrudeerd. Bovendien worden verschillende delen waaruit een band is opgebouwd op deze wijze geprepareerd.

De extrudeermachine in een bandenfabriek is van het schroeftype en bestaat voornamelijk uit een extrudeerton en een extrudeerkop. Eerst wordt de rubber compound in de extrudeerton gevoerd waar de compound wordt verhit, gemixt en onder druk gezet. Vervolgens stroomt de rubber compound naar de extrudeerkop waar het onder druk zijn vorm krijgt. De moderne, van koude compound voorziene extrudeermachines zijn computergestuurd en werken dus bijzonder nauwkeurig.

WANG

De wang wordt op dezelfde wijze geëxtrudeerd als het loopvlak; maar de structuur en de gebruikte compound verschillen sterk van die van het loopvlak. Soms is het extrudeerproces van de wang gecompliceerder en zijn vier extrudeermachines nodig; bijvoorbeeld bij de productie van banden met witte wangen of witte letters op de wangen.

BINNENLAAG

De binnenlaag is precies wat de naam al aangeeft: de binnenste laag van de band. De binnenlaag heeft als belangrijkste functies de samengeperste lucht in de band te houden en de band op spanning te houden. Voor de binnenlaag wordt vooral butylrubber - of een gehalogeneerd butylrubber compound - gebruikt, aangezien deze compound nauwelijks lucht doorlaat. Het is een dunne laag die daarom ook via kalandering wordt geproduceerd. De dikte van de laag en de perfecte afwerking van het oppervlak zijn van cruciaal belang voor de luchtdichtheid van de band. Het kalanderen van de binnenlaag is ook een continu proces. De plak van de binnenlaag wordt vooraf op de juiste lengte gesneden zodat de binnenlaag klaar is voor de productie van de band.

PRODUCTIE

Ten slotte kan de band worden geproduceerd door een grotendeels geautomatiseerde machine; een garantie voor kwaliteit en efficiency. Alle delen - hielen, gekalandeerde lagen, gordels en binnenlaag, loopvlak en wangen - worden geassembleerd tijdens het productieproces.

Tech How To Building

 

Een standaard radiaalband wordt in twee stappen geproduceerd op een effen trommel. Tijdens de eerste stap wordt de binnenlaag om de trommel gelegd. Hierop wordt de eerste laag van het karkas geplaatst, gevolgd door een tweede karkas laag. Vervolgens worden de hielen gepositioneerd waarna een blaas op de trommel wordt opgeblazen die de karkaslagen tegen de hielen drukt. Vervolgens worden aan beide zijden de wangen bevestigd.

Tijdens de tweede stap van het productieproces van de band wordt een andere machine gebruikt om de gordels, de nylon laag en het loopvlak te positioneren op het gedeelte dat tijdens de eerste stap is geproduceerd. De band moet dan nog worden uitgehard, want hij is nog niet voorzien van het loopvlakprofiel.

Tijdens deze laatste stap wordt de band door middel van een aantal chemische reacties uitgehard. Bovendien krijgen de wangen en het loopvlak hun definitieve vorm. Het uitharden van banden vindt in batches plaats, onder hoge temperatuur en hoge druk. De nog niet uitgeharde band wordt daarbij onder een bepaalde temperatuur in een mal geplaatst. Nadat de mal is gesloten, stroomt de rubber compound in de mal om het loopvlak en de wang hun definitieve vorm te geven. De mal kan pas worden geopend als de uithardingsreactie is voltooid.

Tech How To Curing

De laatste stap van het productieproces is de controle van de band. Deze belangrijke stap garandeert dat de band goede prestaties levert en veilig is. De controle van de band bestaat uit:

Tech How To Inspection

 

  • Verwijderen van bramen en microscopisch kleine openingen
  • Visuele inspectie van het uiterlijk om zichtbare onvolkomenheden te signaleren
  • Onderzoek met röntgenstralen om de interne structuur te controleren en onvolkomenheden te signaleren
  • Controle van de duurzaamheid, uniformiteit en gewichtsbalans van de band

Als de band deze strenge controles heeft doorstaan, kan hij de weg op! Onze band is klaar voor gebruik.

Technologie

ORANGE ENGINEERING

Lees meer

TESTTERREIN

Lees meer

Dealer locator

Banden zoeken

Kies hoe u contact wilt opnemen.
Begin nu!
Algemene vragen
Heeft u een vraag? Neem contact met ons op via onderstaand formulier!
Ontdek Meer
Sponsoring
Om uw sponsor aanvraag zo goed mogelijk te kunnen verwerken, vragen wij u om het formulier zo compleet mogelijk in te vullen.
Wordt een Maxxis dealer
Wilt u ook een Maxxis dealer worden? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen ze snel mogelijk contact met u op!
Ontdek Meer

©2018 Maxxis International. Exclusieve distributeur Benelux:Reedijk Banden Import B.V. Alle rechten voorbehouden.
Wij gebrulken cookies.Lees hier onze voorwaarden.