Banden zijn van cruciaal belang voor uw veiligheid. Ze vormen het enige contactvlak tussen de auto en de weg. Ze moeten dus altijd, op alle soorten wegdek en onder alle weersomstandigheden grip en tractie bieden. Daarom moet aan algemene richtlijnen en wettelijke eisen worden voldaan. We komen op de volgende pagina's hierop terug. Lees ze aandachtig door. Leg uw leven en dat van anderen niet in de waagschaal. De drie belangrijkste punten zijn de bandenspanning, de conditie van de band en de profieldiepte.
De juiste bandenspanning is erg belangrijk. Niet alleen voor de slijtage, maar ook voor de besturing van de auto. Hieronder vindt u enkele tips met betrekking tot bandenspanning, wat de gevolgen kunnen zijn van een te lage bandenspanning en wat de gevolgen zijn van een te hoge bandenspanning.
Lees Verder
Het is belangrijk om de band grondig te inspecteren. Controleer hierbij het loopvlak en de wang op sporen van onregelmatige slijtage of beschadigingen. Hieronder ziet u waar u op moet letten bij het controleren van een band en worden mogelijke oorzaken van de beschadigingen gegeven.
Lees Verder
Meestal is de band eerder versleten dan dat hij door veroudering onveilig wordt.
Banden verouderen door blootstelling aan hitte, zonlicht en regen. Het is een traag proces; banden kunnen tot vele jaren na productie dienst doen.
Daarom komen problemen door veroudering vaker voor bij banden van caravans of aanhangwagens, of auto's die slechts sporadisch worden gebruikt, zoals prestigieuze klassiekers.
Lees VerderDe moderne band is een ingewikkelde combinatie van stalen gordels, geavanceerde stoffen en rubber compounds. Hij is niet te vergelijken met het massieve stuk rubber van vroeger. Radiaalbanden zijn tegenwoordig de standaard omdat ze op het gebied van slijtage, weerstand tegen hitte en stijfheid veel voordelen bieden ten opzichte van diagonaalbanden.
Lees VerderOp de wang van een moderne autoband is een groot aantal symbolen, woorden, letters en cijfers aangebracht. Ze geven essentiële informatie over de band; het is dus belangrijk om te weten wat ze betekenen
Lees Verder
De belastingsindex is een norm van de bandenindustrie waarmee de maximale belasting van elke band wordt aangegeven (bij de aanbevolen bandenspanning). De belastingsindex is een twee- of driecijferig getal dat achter de bandenmaat op de wang van de band is vermeld.
Lees VerderDe snelheidsindex van een band is de maximale snelheid die de band kan doorstaan bij de aanbevolen belastingscapaciteit.
De snelheidsindexen zijn gebaseerd op wetenschappelijke tests waarbij de snelheid van een band elke 10 minuten met een stap van 10 km/h wordt verhoogd tot de vereiste snelheid is bereikt.
Lees VerderMonteer nieuwe banden bij voorkeur op de achterwielen.
Uit onderzoek blijkt dat met nieuwe achterbanden de afvoer van water en de remprestaties in rechte lijn worden verbeterd.
Lees VerderDe levensduur van banden kan vaak worden verlengd door ze bijvoorbeeld elke 4000 tot 5000 km van positie te wisselen. Zo slijten de banden gelijkmatig.
Bij voorwiel aangedreven auto's slijten de voorbanden veel sneller; vaak gaan ze half zo lang mee als achterbanden. Bij achterwiel aangedreven auto's is er nauwelijks verschil tussen de slijtage van de voor- en achterbanden.
Lees Verder© 2019 Maxxis. Exclusieve distributeur: Reedijk Banden Import B.V.
Alle rechten voorbehouden. Wij gebruiken cookies